Zbožové srovnávače
Dřív by se jim říkalo báby na trhu. A ačkoliv internet rozhodně na nedostatek drbů netrpí, funkci bábinek, co zkušeně věděly, ve kterém řeznictví mají nejlepší krkovičku a který zelinář zas nejsilnější česnek, dnes v internetovém rozhraní převzaly zbožové srovnávače.
Mezi nejznámější české patří Heureka a Zboží.cz. Fungují přitom zároveň jako zprostředkovatelé i jako rádci. Díky recenzím, které se týkají rychlosti dodání, kvality zboží nebo třeba i možnostmi reklamace se dozvíte zkušenosti ostatních nakupujících. Prostě stejně jako drbny z blešáků nebo maminky na mimibazarech - žijí nakupováním, hodnocením a drbáním.
Hodně muziky za málo peněz!
Prodáváte? V tom případě musíte vejít do řečí, samozřejmě s dobrou pověstí i nabídkou zboží. Pokud tedy máte e-shop s jakýmkoliv produktem, na Heuréce a Zboží.cz byste neměli chybět. Jinak ztrácíte spoustu potenciálních zákazníků, které byste přitom získali za příznivě nízké náklady.
Cesta po zbožáku:
Jak takový “zbožák” funguje a v čem je výhodné být jeho součástí si ukážeme na konkrétním příkladu.
Utopil jsem telefon ve vaně (opět) a musím si koupit nový. Jelikož ale nechci pořídit zajíce v pytli, potřebuji informace - kde je prodávají nejlevněji a přitom doručují spolehlivě, komu věřit a komu ne. Potřebuji Heuréku!
Na Heuréce navštívím sekci mobilních telefonů a ještě před určením filtrů mi vyskočí pořadí mobilních telefonů - jenom na základě oblíbenosti a hodnocení zákazníků, kteří nakoupili přede mnou.
O svém budoucím mobilu mám však již nějaké představy: vím, že se chci vejít do 15 tisíc korun a jelikož mám dobrou zkušenost se Samsungem, budu držet značku.
Nastavím tedy filtrování na telefony Samsung do 15 tisíc korun a systém už mi v tu chvíli řadí výběr podle ceny nebo hodnocení. Projíždím nabídky a bingo! Vím, jaký typ telefonu od Samsungu chci. Tím však nekončíme.
Rázem na mě totiž vyskočí klidně desítky obchodů, kde svého nového nejlepšího kámoše můžu pořídit. Opět přichází na řadu filtrování - zajímá mě spíš nejmenší cena, dostupnost mobilu na skladě nebo hodnocení prodávajícího? V mém případě kombinace všeho. Vybráno, objednáno, zaplaceno.
Ďábel jménem XML feed
Jako prodejce bych byl hloupý, kdybych odmítl členství v klubu trhovců na online zbožovém srovnávači. Je proto důležité vědět, jak na něj. Chytří totiž platí méně a prodávají více.
Pes je zakopaný pod termínem XML feed. Ten je nejdůležitějším prvkem implementace zboží na Heuréce či Zboží.cz. XML feedy jsou soubory e-shopů, které obsahují jakýsi sumář vámi nabízených produktů. Technicky jsou to často velmi dlouhé textové soubory plné kódů, které běžné populaci řeknou asi tolik, jako manuál na sestrojení urychlovače částic v maďarštině.
Častým problémem těchto programátorských ďáblíků je skutečnost, že mnohdy nesplňují potřebné specifikace (ať už z nedostatečného doplnění údajů, neschopností e-shopu generovat validní XML apod.). Proto je zbožáky často ignorují a vaše zboží pak na srovnávači nefiguruje, přestože nabízíte oproti konkurenci lepší podmínky.
Heuréko, Heuréko, otevři se
Ovládnout zbožáky je věda. Naštěstí.
Náš výzkum je v tomhle ohledu už velmi pokročilý. Od založení profilu na zbožových srovnávačích, přípravy validního XML feedu s maximem informací až po zatřídění do kategorií, úpravy obsahu pro srovnávače a další dokončovací práce, vše zvládáme s laboratorní přesností. Vědění se nebojíme.
Nebojte se ani vy a napište nám o pomoc.