UX uživatelský prožitek | Media Heroes

UX uživatelský prožitek

Každý ho má, jen o něm (možná) neví. User experience je především pocit - faktor, který dělá vše. Přitom nemusí působit na úplně vědomé bázi.

V dnešní době najdete téměř na každý produkt či službu někdy až desítky webů, které nabízejí to samé. Je proto nutné se odlišit. Být lepší, hezčí, příjemnější. 

Představte si, že máte chuť na hamburger. Ve vaší ulici jsou přitom tři restaurace, kde vám ho připraví. Všechny tři mají hamburgery stejně dobré. Ovšem první restaurace smrdí jako zapomenutá mandarinka v šuplíku vaší školní lavice po návratu z dvouměsíčních prázdnin.

Druhá sice voní, však při objednávce na vás dvakrát zapomenou a po hodině vám místo burgeru přinesou veganskou slaninu a banán v čokoládě.

Třetí je příjemná, obsluha milá, servis perfektně fungující. Stejně jako váš uživatelsky přívětivý web.

Pokud máte rádi citáty a věříte legendám z oboru, Dan Norman definoval UX (uživatelský prožitek) takto: “Uživatelský prožitek jsou všechny aspekty interakce koncového uživatele se společností (firmou), jejich službami a produkty.”

User experience je prožitek, pocit, který máte, když používáte produkt či službu. Pro doplnění představy: UX je to, čeho už se nikdy nebudou chtít vzdát majitelé iPhonů a zároveň přesně to, co uživatelé Androidů pochopí ve chvíli, kdy zkusí něco od Apple. 

Hádanka dne: UX vs. UI vs. CRO

Spousta písmen, žádná složitá věda. Tyto zkratky označují obory a podobory, které spolu úzce souvisí a často jsou mylně zaměňovány. UX - user experience, česky uživatelský prožitek či zkušenosti - jsme si už popsali v předchozím odstavci. 

UI - user interface, neboli uživatelské rozhraní, je jakákoliv část produktu, webu, aplikace, se kterou může uživatel interagovat, ovládat ji a získávat potřebné informace. 

CRO - Conversion Rate Optimization, tedy optimalizace konverzního poměru - je úzký podobor UX, který se specializuje hlavně na zvýšení a optimalizaci uživatelských návštěv. UX se naproti tomu soustředí například i o větší důvěryhodnost, použitelnost a další aspekty webu.

Velmi často se probírá především rozdíl mezi UX a UI. Velmi jednoduše se to dá popsat takto: UI je spíše, jak věci vypadají, UX je spíše, jak věci fungují.

Testujeme a měříme

Důležitým aspektem celého UX je testování a měření výsledků. Jedná se přitom o měření konverzí (dokončení objednávky, registrace, zobrazení stránky a další), zvyšování konverzního poměru, průchodu objednávkovým procesem skrz konverzní trychtýř, různé KPIčka a další.

Oblasti ovlivňující UX

Stejně jako v životě, tak v internetovém prostředí existuje celá řada věcí, které vám vadí či naopak zpříjemňují život. Například u chování uživatelů je potřeba myslet na jejich zažité koncepce - lidé se neradi mění a nemůžete čekat, že se budou učit novým věcem, protože to vaše prostředí vyžaduje. Uživatelům můžete proto jít naproti i optimalizací pro mobilní zařízení, zajištěním optimální rychlosti načítání, odezvy apod. 

Člověk by se na vašem webu měl cítit jako u sebe v obýváku - všude je uklizeno, aniž by se musel starat, dobře ví, kde co najde a rád si v klidu na chvíli posedí. 

Chci uživatelsky příjemný web 

Chcete, aby se u vás lidé cítili příjemně? Známe cestu. Rádi se s vámi sejdeme a probereme vše osobně. Můžeme si ukázat názorné příklady a prodiskutovat možnosti. Stačí se ozvat.


Také chcete pomoci z nesnází? Pak nás neváhejte kontaktovat!

Kontaktovat

Pošlete signál

Signál Media Heroes