Online marketing
Marketing je relativně mladý obor. Tedy alespoň ten online. S jistými druhy marketingu se setkáváme od počátku lidské podnikavosti. Hospodský ve středověku nebo obuvník na začátku 20. století měli však mnohem omezenější možnosti propagace svých služeb, než má mladý středoškolák s nápadem na start-up v době internetu.
Internet nezměnil jen pravidla hry. Internet vymyslel úplně nový sport. Komplexnější, nekonečnější a dravější. Navíc lépe pozorovatelný a měřitelný.
S internetem dostal marketing mnohem širší rozměr. Vznikly naprosto nové cesty k zákazníkům, které přitom máte k dispozici prakticky nonstop a v potenciálně stále zvyšující míře.
Internet je revoluce, která se neustále mění. My se umíme přizpůsobit.
Deset lajků a známe tě líp než tvoje maminka.
Ať už chceme nebo ne, každým pohybem na internetu na sebe prozradíme celou řadu osobních informací. Naše stopa říká, kdo jsme, co máme rádi, co nás zajímá. A tím pádem, co nám kdo může úspěšně prodat.
Automatické systémy Googlu, Facebooku, YouTube nebo třeba Seznamu tyto informace sbírají a online markeťáci na nás následně skrz různé nástroje (Sklik, Google Ads, Business Manager,...) cílí reklamy na služby a produkty, které by nás měly zajímat.
Příklad: Uživatel Jan Novák si bude číst články o autech na serveru garaz.cz - web patřící Seznamu.cz. Měřící nástroje Seznamu vyhodnotí, že tento uživatel má zájem o automobily. Následně chce inzerent Jakub Novotný udělat reklamu na svůj autobazar.
Vybere proto v nástroji Skliku zacílení na uživatele se zájmem o automobily. Může i specifikovat na jakých webech se bude reklama zobrazovat. Protože Jan projevil v minulosti na internetu zájem o auta, zobrazí se mu nyní na serveru novinky.cz nebo garaz.cz reklama na Jakubův autobazar.
Určitě jste někdy zažili, že jste si na internetu hledali například nový telefon a následně se vám začala zobrazovat reklama přímo na produkt, který jste našli, nebo jemu podobný. Vítejte ve světě online marketingu.
Zamířit, neminout
Přesné cílení má největší výhodu v tom, že se naše reklama zobrazí pouze těm, kteří jsou naší cílovou skupinou. Díky tomu je online marketing velice účinným a přitom poměrně levným nástrojem.
Cílená reklama je uživatelsky vítána. Lidé budou totiž vždy raději preferovat reklamu na něco, co je zajímá, než na náhodný generátor zboží. Od teleshoppingu jsme ušli dlouhou cestu, díkybohu za to.
Při srovnání s offline reklamou v TV nebo s billboardem jsou navíc ceny za online reklamu výrazně nižší. U malého podnikatele, příkladem kadeřnictví na maloměstě, jsme schopni přinést výsledky už za 1500 korun měsíčně. Za to vám v televizi ani nezvednou telefon.
Mezi kanály online marketingu patří například:
PPC reklamy,
Sociální sítě,
Bannerové reklamy,
Video spoty ve videích (stream.cz, YouTube…)
Emailový marketing,
Zbožové srovnávače,
a další.
Měříme, měříme, měříme
Obrovskou výhodou online marketingu je jeho snadná měřitelnost. Ať už měříte proklikovost (kolik lidí se z reklamy proklikne na web), transakce provedené na e-shopu, či vyplněné kontaktní/poptávkové formuláře, vše se při správném nastavení Google Analytics, webu a dalších nástrojů spolehlivě změří.
Velmi důležitou částí je pak následné vyhodnocování jednotlivých kanálů, kampaní a sestav. Například u e-shopu se počítá PNO (“podíl nákladu na obratu”), tím si dokážete přesně spočítat, kolik jaká reklama a kanál stály, kolik vydělaly a zda se to vyplatilo. Jednoduché a efektivní.
Chcete prorazit?
Online marketing může zajistit hodně muziky za málo peněz. Jenže k tomu musíte umět hrát. My umíme. Nebojte se nám brnknout. Najdeme společnou řeč.