7 pater webu, které neznáte | Media Heroes

7 pater webu, které neznáte

Michal Hanč Webové stránky

Nejde o žádná fyzická ani technická patra. Jde o využití psychologické teorie - Maslowovy hierarchie potřeb, někdy také zvané Maslowova pyramida potřeb. Odtud již výše řečená patra. Teorie pojednává o důležitosti lidských potřeb a pořadí, ve kterém by se měly naplňovat. Například pravděpodobně nebudete řešit, kde budete spát, pokud nemůžete dýchat. Tento způsob seřazení důležitosti jde pak skvěle přenést a aplikovat na webové stránky.


Maslowova pyramida webdesignu

Pro webdesign se pyramida upravila a z původních 5 pater vzniklo 7. Teoreticky můžeme podobnou pyramidu vytvořit na jakoukoliv problematiku, pokud jsme schopni prioritizovat jednotlivé potřeby a požadavky.

Jednotlivá patra jsou seřazena podle důležitosti. Dle teorie bychom je měli řešit postupně a nepřeskakovat. Nejsou mezi nimi ostré hranice. Patra jsou:

  • Smysluplnost
  • Nalezitelnost
  • Dostupnost
  • Přístupnost
  • Použitelnost
  • Důvěryhodnost
  • Přesvědčivost
  • Emoce
  • Vytvoření vazby

Počítáte správně, ve výčtu jich je 9, nikoliv 7. Hned si vysvětlíme proč. 


Pozn. často budeme níže dávat příklady na eshopy. Všechno se však vztahuje i na jakékoliv jiné weby.

Smysluplnost

První patro smysluplnost by mělo být splněno již z logiky věci. snad nikdo nebude tvořit web, který nemá žádný smysl (výjimky se určitě najdou). Nejběžnější smysly webů jsou prezentace firmy/osoby, prodej produktů/služby, sociální síť atd.

Proto můžeme a nemusíme smysluplnost brát jako patro. Jde spíše o zem, na které pyramida stojí.

Nalezitelnost

Nalezitelnost je základní patro. A s jistotou dokážeme říci, že to nejdůležitější. Web může být dobře udělaný a plný skvělého a správného obsahu. Pokud vás však uživatelé nedokážou lehce najít, je to k ničemu a nemá smysl řešit další body.

K tomu aby vás uživatelé snadno nalezli, existuje mnoho způsobů. Ať už reklama ve vyhledávačích (Seznam, Google), sociálních sítích, či jakákoliv jiná reklama. Organické vyhledávání (SEO), nebo i jen URL adresa webu na vizitce. Pro každý web je vhodný jiný způsob nebo nejlépe jejich kombinace.


Dostupnost

Dostupnost webu je již v této době méně důležitý bod. Ne, že by na ní nezáleželo. Ale dostupnost serverů většiny hostingových společností se blíží 100 %. Proto ji pravděpodobně nebudete nikdy řešit, pokud si nevyberete opravdu špatnou společnost. Navíc se nyní již vše přesouvá na cloud, kde je záruka dostupnosti ještě mnohem vyšší.

Prostě a jednoduše, aby váš web fungoval a neukázala se podobná hláška, jako níže.

Přístupnost

V tomto patře se již dostáváme k samotnému webu a jeho struktuře. Přístupnost webu řeší dostupnost informací a ovladatelnost webu. Hlavně pak pro uživatele s nějakou poruchou či handicapem. Týká se to však samozřejmě i běžných uživatelů. Weby státní správy, škol a obcí mají zákonem dané podmínky přístupnosti. Přístupný web by měl být:

  • Logicky rozčleněný
  • Dobře čitelný (kontrast textu oproti pozadí)
  • Správná hierarchie nadpisů (obecně správná sémantika HTML)
  • Ovladatelný klávesnicí
  • A další.


Použitelnost

Obrovské téma. Mnoho větších webů řeší použitelnost aktivně, v rámci uživatelského prožitku (ve zkratce UX), do kterého tato problematika patří. A vědí proč. Udělejte svůj web použitelnější a vrátí se vám to mnohonásobně. Často malé změny dokážou udělat velký rozdíl v konverzním poměru (kolik % uživatelů u vás na webu dokončí stanovený cíl, např. nákup). 

Jak udělat svůj web použitelnější? Snad nejznámější poučka zní “Nenuťte uživatele přemýšlet”. Dále nenuťte uživatele dělat věci, které nechtějí dělat. Konkrétní příklady:

  • Nemějte povinnou registraci na nákup
  • Uberte kroky z nákupního procesu. 2-3 stačí.
  • Mějte přehledně udělané kategorie produktu/služby
  • Mějte na webu vyhledávání a našeptávač
  • A další a další.

Všechno se nemusí hodit pro všechny. Jsou specifické příklady, kde třeba registraci před nákupem musíte mít. Není to dogma.


Rychlost načítání webu

Samostatnou částí použitelnosti je rychlost webu. Na rychlosti opravdu záleží. Jak uživatelům, tak Googlu. Google například nedávno vydal update, který se týkal hlavně Core Web Vitals - 3 metrik rychlosti načítání webu

Dalším příkladem je výpočet Amazonu. Ten si spočítal, že by ho zpomalení stránky o pouhou 1 sekundu mohlo stát až 1,6 miliardy dolarů v prodejích ročně. Niel Patel pak uvádí, že až 40 % uživatelů opustí stránku, pokud se nenačte do 3 sekund.

Důvěryhodnost

Znovu velké téma. Pokud nejste známí jako Alza, může uživatel mít pochybnosti, že mu produkt nebude včas doručen, služba nebude dost kvalitní, nebo je to prostě celé podvod. Webů na každé téma jsou na internetu desítky ne-li stovky až tisíce. Aktuálně (leden 2021) je v České republice skoro 41 000 eshopů. Patříme do eshopové velmoci. 

Pokud nemáte opravdu unikátní produkt, budou uživatelé hodně přemýšlet, jestli nakoupí u Vás nebo u ověřeného obchodu.

Níže uvádím konkrétní příklady, jak rychle zlepšit důvěryhodnost vašeho webu:

  • Používejte vlastní fotky (hlavně žádná fotobanka!)
  • Mějte transparentní kontakty, vyfocené sídlo a třeba i svoje lidi s logem firmy
  • Ukažte reference konkrétních lidí - odkažte na Heureku, firmy.cz, Google firmy či jinam
  • Máte na svůj produkt nějaký certifikát? Ukažte ho.
  • Použijte na svůj web autoritu (proto si např. značky kupují známé osobnosti k propagaci)
  • A tak dále.

Přesvědčivost

Úzce souvisí s důvěryhodností. Sama důvěryhodnost již dokáže pomoci k přesvědčení. Pokud vám uživatel věří, je šance, že si vybere právě vás. Potřebujete pádné argumenty, proč má nakoupit zrovna u vás a ne u konkurence. Co může pomoci:

  • Skvěle napsané texty
  • USP - unikátní prodejní argument. Těžko se hledá, ale může být zlomový.
  • Zobrazené výhody eshopu - vše skladem, doprava zdarma, …
  • Lepší cena
  • Pocit nedostatku
  • A tak dále.


Emoce

Těsně pod vrcholem pyramidy. Možná samotný vrchol. Cíl, kterého chcete dosáhnout. Vzbuďte v uživatelích emoce. Ty správné samozřejmě, ze kterých budete profitovat. Uživatel vám věří a je přesvědčený, že je to dobrý produkt. Vzbuďte v něm obavu, že produkt zítra možná dojde a on nakoupí. Zobrazte šťastného člověka s vaším produktem. Ukažte cenu před slevou a uživatel bude mít radost, že rozdíl ušetřil.

Skvěle to dělá například Booking. Občas mám pocit, že se všichni najednou rozhodli jet na stejné místo jako já a zítra tam už nebude kde spát.

U emocí pak může vyvstat otázka etiky a morálnosti. Mnoho webů právě emoce využívá k tomu, aby uživatele podvedli nebo přesvědčili o nepravdě. Viz fake news.

Vytvoření vazby

Třešnička na dortu. Stejně jako smysluplnost již spíše pseudo patro. Nadstavba emoce. Málokterému webu se to podaří. Ale všichni je známe. Uživatelé jsou na váš web emočně navázání. Nejjasnější příklady? Facebook, YouTube, Reddit a jiné sociální sítě. Uživatelé je rádi a často používají, mluví o nich a nechtějí konkurenci, i když by mohla být i lepší. Apple produkty jsou také skvělým příkladem, kdy jejich uživatelé mohou vyznačovat rysy kultu.

Závěrem

Jednoduše nepřeskakujte. Nedělalo se to ve škole ve frontě na oběd, nedělejte to při tvorbě a úpravách webových stránek. Zamyslete se u svého webu nad každým patrem, jestli ho splňujete a postupně šplhejte nahoru.

Jestli chcete pomoci s analýzou webu, ať už jakéhokoliv patra či všech, stačí se nám ozvat.


Pošlete signál

Signál Media Heroes