Socky, sociály, sítě – sociální sítě. Nikde na internetu se toho denně nešustne víc než tady. Právě protože většina uživatelů je na sítích přítomna denně, je to ideální místo, kde si jako podnikatel můžete vytvořit publikum, získat pozornost a přilákat nové zákazníky.
Zatímco váš web bude v onlinu reprezentovat vaši prodejnu, kde jsou vaše produkty k zakoupení, sítě budou rušná online ulice, ze které si musíte zákazníky do prodejny přitáhnout. Když to neuděláte, udělá to vaše konkurence.
Jak na to?
Klíčem k úspěchu na síti je cílená a soustavná komunikace. Sama aktivita nestačí. Musíte sdílet užitečný obsah, komunikovat obousměrně a především pravidelně a vytrvale.
Neaktivní nebo zastaralý profil na sociálních sítích, stejně jako 5 let stará cedule před vaším obchodem, bude upozaděn pružnou a moderní nabídkou konkurence.
“Sítě tedy prahnou po pravidelné, přínosné a cílené komunikaci vašich hodnot.”
Jak toho docílit si můžete vybrat. Možnosti máte dvě.
- Najmete si správce sociálních sítí, který bude tvořit obsah, komunikovat za vás a vy sami se budete soustředit na jiné oblasti vašeho podnikání.
- Nebo si najdete čas, naučíte se jak a co sdílet a zjistíte, na co vaše publikum slyší. Správu sociálů převezmete sami, a zaměříte tak své podnikání především na zákazníky online.
Samozřejmě obě možnosti mají své výhody i slabiny a rozhodnutí bude vždy záležet na vaší situaci. Pokud máte v plánu uspět, ani jedna z možností ale nebude zcela zdarma. Vzhledem k tomu, že je v dnešní době již nezbytnou součástí sítí placené propagování příspěvků, ujistěte se, že peníze, které do propagace investujete, jdou tím správným směrem a přináší výsledky.
Na jakou síť se vydat?
Každá má svá specifika. Jako firma na českém trhu se budete nejspíš rozhodovat mezi čtyřmi největšími. Facebook, LinkedIn, Instagram a Twitter.
Než se podíváme na trendy, které online světem v blízké budoucnosti pohnou, pojďme si říct něco k jednotlivým sítím.
Sociální síť s výrazně největším počtem uživatelů. Celosvětově. Je to nejuniverzálnější síť a najdete tady uživatele napříč celým sociálním i ekonomickým spektrem, stejně tak nejrůznější formy obsahu.
Ideální rozsah sdílení na Facebooku se pohybuje mezi 1–3 příspěvky týdně. Vzhledem k tomu, že se tady schází různorodé publikum, se téma vašich příspěvků může lišit v závislosti na vašem oboru a rozsah sdílení by se měl vždy přizpůsobit tomu, co vám přináší nejlepší výsledky.
Síť zaměřená na vizuální média, velmi oblíbená u mladšího publika. Téměř dvě třetiny uživatelů jsou aktuálně ve věku mezi 18–35 lety. Budování značky na Instagramu je vhodné pro produkty spojené s vizuální podobou, tedy ty, které poskytují dostatek materiálu pro sdílení fotek a videí.
Publikum na Instagramu na nový obsah doslova čeká, a proto vás častější aktivita jistě posune před méně aktivní konkurenci. Rozsah sdílení vždy záleží na vašich možnostech, avšak ti nejúspěšnější uživatelé na Instagramu sdílí mnohdy až jedno Insta Story denně a několik příspěvků na zeď týdně.
Síť zaměřená na byznys, která poskytuje profesionálům prostor pro odbornou diskuzi, šíření profesních znalostí a navázání spolupráce. Nejaktivnější skupina uživatelů jsou profesionálové ve věku 25–55 let.
Sdílení obsahu, který se týká výhradně byznysu a vašeho oboru, v rozsahu 1–2 příspěvků během pracovního týdne je ideální. Stejně jako u ostatních sítí záleží na přísunu nového a užitečného obsahu, který máte k dispozici. Na LinkedIn vám s budováním značky také pomůže jiná aktivita, jako je například účast v diskuzích a komentování relevantních příspěvků vašich spojení.
Tweetování se týká hlavně zpráv, novinek a oficiálních sdělení, které do světa lidé a firmy z různých oborů vypouští.
Na Twitteru platí čím více, tím lépe. Zeď uživatelů na Twitteru se obnovuje s největší rychlostí, a pokud máte dostatečný zdroj novinek z vašeho odvětví, nebojte se příspěvky sdílet i několikrát denně. Oblíbené je také sdílení populárních tweetů jiných uživatelů (retweet), které vás tak jednoduše posunou na dohled vašim followerům.
Trendy přístup, který vás odliší
Jako všechno kolem nás, i sítě se vyvíjí, a uživatelé jsou tak neustále vystavováni novým trendům, které soutěží o jejich pozornost.
Na co tedy lidé slyší v současném online světě nejvíc?
1. Hlavním prvkem, který si získá důvěru a pozornost uživatelů, bude lidskost.
Všichni máme po krk čistě prodejního obsahu. Osobní příběhy a příběhy ze zákulisí jsou to, čím nyní zaujmete.
Neprofesionálnost, přátelskost, vstřícnost, ale i chyby z vás dělají lidi a přirozeně působíte důvěryhodně. Lidé chtějí komunikovat s lidmi, kteří rozumí jejich problémům a přichází s řešením. Osobnost prodejce a vztah se zákazníkem budou klíčové ve chvíli, kdy dojde k rozhodování, u koho nakoupit.
Obličeje ve vaší firmě musí být vidět a přátelský tón vašich kolegů by měl být cítit z veškeré komunikace.
Odhalte se! Kdo jste, co děláte, proč to děláte. Autenticita je klíčový trend, který vás na sociálních sítích nasměruje k úspěchu.
2. Dejte prostor vašim zákazníkům
Zapomeňte na množství a věnujte se kvalitě. Individuální přístup vám pomůže nejen vybudovat si osobnější vztahy, ale získáte také kriticky důležitou zpětnou vazbu.
Významným prvkem pro marketing na sociálních sítích bude vaše schopnost naslouchat komunitě a přizpůsobit se jejím požadavkům.
Ukažte, že vám na jejich názoru záleží.
Postavte zákazníky a jejich zkušenosti s vaším produktem do středu vaší komunikace na sítích. Nechte vaše publikum, ať vám s tvorbou obsahu pomůže. Sdílejte příspěvky a obsah vytvořený zákazníky. Postavte se za tipy uživatelů vašeho produktu, a ty vám pomohou získat si důvěru.
3. Najděte si mikroinfluencery
Nechte se doporučit někým, komu komunita na sítích věří. Doporučení známou osobností vám přinese ovoce.
Rostoucím trendem bude využití vlivu mikroinfluencerů, kteří mají oproti influencerům s miliony followerů menší okruh sledovatelů.
Menší dosah způsobuje, že v publiku je větší procento lidí, kteří se zapojují – komentují, debatují a hodnotí. O to bližší vztahy mikroinfluencer s followery navazuje, a jeho doporučení tak má větší váhu.
4. Držte se ověřených prvků a rozvíjejte je
Nezapomeňte na staré dobré memes a videa, která si na sociálních sítích získávají stále více pozornosti.
Nevynechejte žádnou příležitost být in. Stories na Facebooku stejně jako na Instagramu a také na LinkedIn jsou skvělý prostor, kde můžete zářit.
Posilovat svůj dosah a vliv budou také živá vysílání (livestreams) a krátká videa.
Není vždy nutné tvořit profesionální grafiku a videa. Základem úspěchu je autenticita, důvěryhodnost, lidskost a oproštění se od přímých prodejních technik. Buďte sami sebou a otevřete se.
Zároveň ale přinášejte hodnotu těm, kdo vás sledují – sdílejte užitečné informace a postřehy. Nemarněte čas vašich zákazníků zbytečnostmi.
5. Zaujměte postoj k sociálním a ekologickým tématům ve společnosti
Hra na jistotu se vám již nemusí vyplatit a být nevyhraněný může znamenat být neviditelný. Pozornost si zaručeně získáte tím, že vyjádříte svůj názor na současná sociální a ekologická témata. Nejspíš riskujete ztrátu některých zákazníků. Lidé, kteří vaše hodnoty sdílí, u vás ale budou nakupovat mnohem raději.
Risk se vám násobně vyplatí, když se vaše hodnoty stanou celospolečenskou normou, a vy zaujmete pozici leadera tohoto myšlení.
Témata, která společností rezonují a ke kterým mnoho velkých společností svůj postoj již zaujalo, se týkají především lidských práv a ekologie.
Vyjadřovat se pozitivně například k otázkám rovnoprávnosti nebo využívání obnovitelných zdrojů by nemělo být tabu. Vaše firma tak nejen získá plusové body, ale přispívá také k osvětě společnosti.
Mladší generace, která kupní sílu teprve získává, v těchto tématech vyrůstá a přirozeně na ně bude klást důraz. Zasvěcením se této strategii bezesporu investujete do přízně budoucích zákazníků.
6. Reagujte na aktuální a nekontroverzní témata
Ať už se jedná o nejnovější žhavé seriály od Netflixu nebo o jakékoli významné události ve společnosti, svezte se na vlně publicity a přidejte se do diskuze.
Již zmíněná memes, videa nebo stories jsou ideální prostředky, jak vtipně a vhodně reagovat na současné situace a získat si nejen pozornost, ale také sympatie potenciálních zákazníků.
7. Ne-vyhýbejte se tématu pandemie
Vzbuďte předpandemickou nostalgii a zavzpomínejte na normální časy.
Vyvolejte v lidech dobré vzpomínky na minulost nebo je přimějte těšit se na budoucnost, a pomozte jim tak odpojit se od jejich současných starostí a problémů.
Extra tip pro váš byznys
Rostoucí význam budou mít tzv. chatboti, kteří budou vyřizovat jednoduché operace se zákazníkem za vás. Investice do softwaru, který vám usnadní komunikaci se zákazníky, vám nejen ušetří čas, ale také pomůže vašim zákazníkům vyřešit běžné situace rychleji.
Ve zkratce: zaměřte se na
- méně prodejního, více přátelského tónu;
- neprofesionální interakci, lidský a osobní obsah;
- odhalení osobností, obličejů, lidí stojících za firmou;
- sdílení obsahu vytvořeného zákazníky;
- naslouchání online komunitě a zákazníkům;
- mikroinfluencery;
- autentické situace se zákazníky;
- memes;
- stories;
- livestreams;
- krátká videa;
- užitek a přidanou hodnotu;
- ekologii, rovnoprávnost a témata, která hýbou společností;
- sociální odpovědnost – zaujměte postoj a diskutujte;
- aktuální nekontroverzní témata – Netflix, společenské události;
- předpandemickou nostalgii – na staré dobré časy.
Facebook Instagram LinkedIn Twitter