Czech Online Expo 2022: novinky, postřehy a užitečné informace (1. část) | Media Heroes

Czech Online Expo 2022: novinky, postřehy a užitečné informace (1. část)

Tým Media Heroes Marketing

Náš tým superhrdinů se v únoru vydal na návštěvu Czech Online Expa, aby načerpal nové vědomosti. Dvoudenní veletrh nabitý přednáškami, známými řečníky a spoustou informací o e-commerce a online businessu. My se zúčastnili prvního dne této akce, kde nás čekaly přednášky na téma PPC, sociálních sítí, e-mailingu, SEO, UX a dalších.

Dozvěděli jsme se toho opravdu hodně, proto jsme se rozhodli článek rozdělit do dvou částí. Pojďme si shrnout to nejdůležitější z přednášek, které jsme navštívili.

Pavel Pola - Co/kdo brzdí váš rozlet v e-mail marketingu

PPC a e-mailing hrdinka Terka se těšila na první přednášku na E-mail summitu od Pavla Poly.

Pavel Pola ani tentokrát nezklamal a jeho přednáška na téma "Co/kdo brzdí váš rozlet v e-mail marketingu" byla nabitá velkým množstvím zajímavých informací.

E-mailové databáze

Zdravá databáze je alfou a omegou pro úspěšnou tvorbu e-mailových kampaní. E-mailová databáze by měla být vaše a majitelé e-mailů ve vaší databázi by měli projevit oprávněný zájem, že vaše e-maily chtějí dostávat. Nemusíme snad zmiňovat, že koupená databáze e-mailových adres je nejen trestná, ale navíc úplně zbytečná. E-maily budete rozesílat lidem, kteří pravděpodobně ani nejsou vaší cílovou skupinou. Zdravou databázi je potřeba preventivně kontrolovat a promazávat neexistující adresy. Důležitý není objem databáze, ale hodnota kontaktů v něm.

Doručitelnost

Když už máte svoji databázi, důležitou věcí je doručitelnost e-mailů. Na to, aby e-mail došel, tam kam má, má vliv několik faktorů. Například obsah e-mailu (správná kombinace textu a grafiky), správné nastavení technických náležitostí (DKIM, SPF, DMARC), různé automatizace či reputace, nebo-li jakou pověst máte u svých příjemců.

Spamové pasti

Tak jako všechny pasti, ani v této se v žádném případě nechcete ocitnout. Hrozit vám může nejen blokace vašeho e-mailového účtu, ale také postih ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů. Do spamové pasti se můžete dostat právě použitím e-mailových adres, jejichž majitelé neudělili souhlas se zasíláním obchodních sdělení.

Právníci

Od rozesíIání e-mailů vás často mohou (v dobré víře) odradit právníci, kteří s vámi budou diskutovat ohledně GDPR a dalšími právními náležitostmi ohledně získávání kontaktů. Pravdou je, že nastavení by mělo být v souladu se zásadní zákonnou náležitostí, rozhodně by vás to ale nemělo nějak vystrašit. Pavel Pola na přednášce doporučil inspirovat se u velkých firem, které s největší pravděpodobností mají vše správně nastavené.

Čas

Prvotní založení a správně napojení, může být časově náročné. Pokud se ale těmito kroky prokoušete, máte z poloviny vyhráno. Váš čas se dá ušetřit předpřipravenými šablonami, do kterých "jen" doplníte potřebný obsah nebo automatizací kampaní. Mezi nejčastější automatizované kampaně, které vám pomůžou s úsporou času, nervů a peněz patří například přání k narozeninám, děkovné či transakční emaily a další.

Michal Binka - Jak dělat SEO a UX e-shopových kategorií - může to malý e-shop natřít velkým obrům (v organicu)?

Náš CEO Michal se vydal načerpat informace od Michala Binky.

Skvělá přednáška na téma SEO a UX e-shopových kategorií a jak je nejlépe optimalizovat. Jaké body jsme si odnesli? Nejprve je nutné identifikovat celý dataset relevantních frází, které souvisí s danou e-shopovou kategorií a jejími produkty. Na datasetu mimo jiné roztřídit hledané fráze dle konkrétní cílové stránky a ty optimalizovat. A co optimalizujeme? Dle přednášky ne rychlost, validní kód či zpětné odkazy. Hlavní rada byla - přesvědčte Google, že jste:

    • Relevantní (s cílovou vstupní stránkou)
    • Nabízíte nejlepší výběr
    • Máte nejlepšího průvodce pohodlným nákupem
    • Jste nejlepší autoritou v oboru

    Zbyněk Hyrák - Jak vyhodnocovat data v Google Analytics

    PPC hrdinka Káťa navštívila přednášku o Google Analytics od Zbyňka Hyráka. 

    Měření a vyhodnocování dat jsou naším denním chlebem. Proto jsme nemohli vynechat skvělou přednášku Zbyňka Hyráka, který nám shrnul, jak navzdory cookies lištám vymáčknout z Google Analytics maximum.

    Díky cookies lištám musíme počítat nejen s celkovým propadem dat, ale také s „falešným“ zvýšením návštěvnosti z direct/none v případě, že uživatel udělí souhlas až na další podstránce webu.

    Zásadní změnou v logice a přístupu k měření dat jsou nové Google Analytics 4. Ty mění vše, na co jsme byli dosud v Google Analytics zvyklí. Jde o nový způsob měření, které je založeno na událostech, ale pořád plnohodnotně nenahradí současné Universal Analytics. Na to by však nestačil jeden celý článek. Podstatné je, založit GA4 paralelně s UA a již nyní data sbírat.

    A co dalšího jsme si z přednášky odnesli?

    • vyhodnocujte konverze i mikro-konverze
    • nasaďte měření údálostí
    • segmentujte data více do hloubky
    • začněte používat vhodný atribuční model
    • hlavně všechno měřte!

    Veronika Brindzová a Veronika Kotková - Proměnlivě konzistentní značka - Paradox, který funguje

    Jako celý hrdinský tým jsme navštívili přednášku dvou Veronik o značce a co funguje v brandingu. 

    Značka (brand) je termín, který označuje konkrétní skupinu výrobků, firmu nebo organizaci. Nejedná se pouze o logo, ale o celý způsob komunikace se zákazníky. Mezi další možné kódy značky patří barvy, symboly, maskot, hudba a podobně. Nejefektivnější kódy značky jsou takové, které jsou atraktivní pro spotřebitele, lehce se pamatují, jsou často používané, konzistentní a poskytují smyslové a sémantické vnímání. Jednoduše řečeno, značka má být taková, aby zákazník při pohledu na ní věděl přesně o jakou firmu se jedná. Při tvorbě brandu je důležité zaměřit se také na emoce, které chce u svých (stávajících i potenciálních) zákazníků vyvolat.

    Proměnlivě konzistentní značka

      • všichni ve firmě by měli vědět, jaké jsou vaše hlavní kódy značky
      • používání těchto (alespoň 3) kódů ve veškeré komunikaci se zákazníkem - sociální sítě, web, PPC, offline reklama
      • mějte odvahu hledat nové kontexty, které jsou pro vaše zákazníky důležité nebo oblíbené

      Zvyšujete tak šanci, že si vás zákazníci znovu vyberou a nakoupí u vás.

      Příklad dobré praxe

      Příkladem uvedeným na přednášce byl vývoj značky KFC. Tento fastfoodový řetězec získal na svém počátku velké množství zákazníků. Postupem času se mu ale podařilo potlačit původní myšlenku a začal tak ztrácet zákazníky. Bylo nutné značku znovu oživit, což se podařilo. Hlavním plánem bylo vrátit se ke kořenům a ukázat tvář tvůrce, ovšem v moderním kontextu. Značka opět začala být atraktivní a své zákazníky si získala zpět. Slovní spojení proměnlivě konzistentní značka zde nabývá na významu. Pokud se nám podaří vybudovat dobrou značku s dobrými kódy, určitě je udržujte a používejte v komunikaci se zákazníky. Zároveň ale “neusněte na vavřínech”, sledujte trendy, konkurenci a hlavně svoje zákazníky. Ti vám ukáží co je zajímá a jakým směrem se ve vývoji značky ubírat.

      V druhé části očekávejte informace z přednášek Roberta Němce, Jana Randuse nebo třeba Petry Stupkové. 


      Pošlete signál

      Signál Media Heroes